Myndigheterna satsar på att utveckla digitala tjänster, men man är också i stor utsträckning medveten om behovet av alternativa servicekanaler. Många grupper, inte bara äldre personer, behöver stöd i användningen av digitala tjänster.
Ur myndigheternas synvinkel är digitala tjänster ofta det mest kostnadseffektiva och smidiga sättet att ordna service. Syftet med revisionen var att producera information om hur myndigheterna ordnar servicen för de kunder som inte kan använda digitala tjänster eller som behöver stöd för att uträtta ärenden digitalt.
Revisionstemat var aktuellt särskilt eftersom statsminister Petteri Orpos regering har som mål att göra de digitala tjänsterna till den primära servicekanalen för myndighetstjänsterna. Bakgrunden till revisionstemat var också oron för att en allt större del av medborgarna inte har tillgång till service i och med digitaliseringen av samhället och tjänsterna. Revisionstemat har samhällelig betydelse, men det är svårt att bedöma temats statsfinansiella betydelse.
Vid revisionen framkom tydligt att det behövs alternativa servicekanaler till de digitala tjänsterna även i fortsättningen. Hindren för att använda digitala tjänster kan vara olika och förmågan att uträtta ärenden digitalt kan variera från situation till situation. Därför bör myndigheterna också sörja för tillgången till och utvecklingen av alternativa servicekanaler.
Regionala nätverk för digitalt stöd utvecklades i projekt som koordinerades av Finansministeriet 2016–2021. Efter att projekten har avslutats har nätverken dock i huvudsak upphört, eftersom ansvaret för att leda dem inte har hört till någon. Revisionsverket anser att det regionala samordningsansvaret för det digitala stödet bör fastställas i samband med den pågående reformen av statens service- och lokalnät. Det är också skäl att utveckla konceptet med gemensamma serviceställen utifrån lärdomarna och erfarenheterna från de första genomförandena för att konceptet ska fungera så väl som möjligt för både kunderna och personalen.