Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalla tehtiin vuonna 2019 laaja virastouudistus. Uudistus selkeytti virastojen vastuunjakoa, mutta digitaalisten palveluiden markkinat eivät kehittyneet toivotusti.
Vuoden 2019 uudistuksessa syntyivät nykyiset Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Väylävirasto sekä liikenteenohjauksen erityistehtäväkonserni Fintraffic Oy. Uudistuksen tavoitteena oli parantaa hallinnonalan kykyä vastata asiakastarpeisiin sekä selkeyttää tehtävänjakoa ja viranomaistehtäviä. Uudistus tähtäsi myös tuottavuuden parantamiseen ja digitaalisten palveluiden kehityksen tukemiseen.
VTV:n tarkastuksen mukaan uudistus paransikin LVM:n hallinnonalan vaikuttavuuden edellytyksiä. Liikenteen digitaalisten palveluiden kehittämismahdollisuudet paranivat, mutta niiden markkinat eivät kasvaneet. Liikenteenohjaukseen ei syntynyt toimintaan tavoiteltua kilpailua.
”Organisaatioiden sisäinen ja niiden välinen verkostomainen työtapa kehittyi uudistuksen myötä, mikä loi tavoiteltua synergiaa. Samalla yksittäisten organisaatioiden osaamisen kapeutumisesta muodostui riski”, johtava tuloksellisuustarkastaja Katja Estlander kuvaa.
Tarkastuksessa ei havaittu toistaiseksi syntyneen merkittäviä virastojen toiminnan tuloksellisuushyötyjä. Pitkällä aikavälillä realisoituvat uudistuksen hyödyt voivat parantaa talouslukujakin tulevaisuudessa.
Tarkastuksen perusteella VTV suosittaa, että LVM määrittelee tulevien merkittävien uudistusten tavoitteet ja niiden seurantamenettelyt selkeästi sekä kehittää Fintrafficin toimintaedellytyksiä.
Tutustu julkaisuun: Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan vuoden 2019 virastouudistus