Trots att en allt större del av tjänsterna kan digitaliseras, är det skäl för myndigheterna att se till att det finns tillgång också till alternativa servicekanaler och att de utvecklas. Det finns också behov av ett identifieringsverktyg som är oberoende av bankkoder
Statsminister Orpos regering har fastställt att digitala tjänster stegvis ska göras till den primära kanalen för att uträtta ärenden hos myndigheter. Enligt revisionen varierar andelen digitala tjänster i nuläget avsevärt mellan olika myndigheter. I synnerhet i välfärdsområdena är andelen digitala tjänster fortfarande relativt liten, medan vissa aktörer inom statsförvaltningen ordnar nästan all sin service digitalt.
Myndigheterna anser vanligtvis att deras digitala tjänster är den enklaste servicekanalen och även många kunder vill ha dem. En brokigare grupp än vad man allmänt föreställer sig behöver dock alternativa servicekanaler eller digitalt stöd. Revisionsverket granskade hur myndigheterna ordnar servicen och stödet för dessa kunder.
Statens besökskundservice koncentreras som bäst till gemensamma serviceställen, men till exempel myndigheternas avvikande öppettider har medfört praktiska utmaningar. Det är skäl att dra lärdom av de erfarenheter man fått för att konceptet med gemensamma serviceställen ska fungera så bra som möjligt för både kunderna och personalen.
Säkra och lättanvända identifieringsverktyg bör också vara jämlikt tillgängliga för alla som använder digitala tjänster. Revisionsverket rekommenderar att Finansministeriet främjar tillgången till identifieringsverktyg som är oberoende av bankkoder för alla kundgrupper som använder myndigheternas digitala tjänster.
Med stöd för digitala tjänster kan man främja att prioriteringen av digitala tjänster fullföljs och att så många som möjligt kan använda de digitala tjänsterna. Man bör tänka på ordnandet av digitalt stöd redan i samband med att tjänsterna utvecklas. Revisionsverket rekommenderar också att Finansministeriet fastställer det regionala samordningsansvaret för det digitala stödet i samband med den pågående reformen av statens service- och lokalnät.
Läs publikationen: Ordnande av servicekanaler och stöd för digitala tjänster