En omfattande förvaltningsreform genomfördes i kommunikationsministeriets förvaltningsområde 2019. Reformen förtydligade ansvarsfördelningen mellan ämbetsverken, men marknaden för digitala tjänster utvecklades inte på önskat sätt.
I reformen 2019 bildades de nuvarande Transport- och kommunikationsverket Traficom, Trafikledsverket och specialuppgiftskoncernen för trafikstyrning, Fintraffic Ab. Målet med reformen var att förbättra förvaltningsområdets förmåga att tillgodose kundbehoven samt förtydliga uppgiftsfördelningen och myndighetsuppgifterna. Reformen syftade också till att förbättra produktiviteten och stödja utvecklingen av digitala tjänster.
Enligt Statens revisionsverks revision förbättrade reformen förutsättningarna för effekter i kommunikationsministeriets förvaltningsområde. Utvecklingsmöjligheterna för digitala trafiktjänster förbättrades, men marknaden för dessa växte inte. Inom trafikstyrningen uppstod ingen eftersträvad konkurrens för verksamheten.
“Nätverksarbetet inom och mellan organisationerna utvecklades i och med reformen, vilket skapade eftersträvad synergi. Samtidigt uppstod en risk då kompetensen i de enskilda organisationerna blev snävare”, säger ledande effektivitetsrevisor Katja Estlander.
Vid revisionen observerades än så länge inga betydande resultatfördelar i ämbetsverkens verksamhet. De fördelar som realiseras på lång sikt kan förbättra de ekonomiska siffrorna i framtiden.
Utifrån revisionen rekommenderar Statens revisionsverk att kommunikationsministeriet tydligt fastställer målen för kommande betydande reformer och uppföljningsförfarandena för dessa samt utvecklar Fintraffics verksamhetsförutsättningar.
Läs publikationen: Förvaltningsreformen inom kommunikationsministeriets förvaltningsområde 2019